Skialpinismus. Dělení, historie a vybavení.

07.10.2009 21:07

Skialpinisnus- volnost pohybu
Tento druh pohybu na lyžích v horách je tak starý jako lyžování samo. Počátky skialpinismu se datují od konce 19. století v Alpských zemích. Lidé se vydávali na lyžích do hor původně za obživou a později se z toho stala oblíbená volnočasová aktivita.

Vybavení
K lyžím se postupně přidávaly další pomůcky často převzaté z horolezectví, což souviselo s pohybem ve stejném prostředí. Dnes se používá především tato výstroj:
lyže, speciální boty konstruované jako mix pohorek a lyžařských bot, vázáni umožňující chůzi i sjezd, stoupací pásy a hůlky.
Když to budete chtít zkusit stačí lyžařské boty ve kterých běžně lyžujete lyže se skialpinistickým vázáním, pásy, lyžařské hole a chuť to zkusit.

Skialpinisnus můžeme rozdělit do několika způsobů které se dají provozovat:

SKITOURING
Pod tímto pojmem lze si zařadit všeobecně turistiku na lyžích, jednodenní i vícedenní přechody horských hřebenů, nebo jen výlet dolinou nahoru spojený s bujarou oslavou na horské chatě a následný náročný noční návrat spojený s občasným vypnutím vázání, popřípadě i vědomí.
EXTREM
Zde už končí příjemná turistika a začíná vzrůšo v náročném terénu. Náročnost se odvíjí od sklonu svahu (Teorie podmiňuje: sklon svahu větší než 40°, lyžování ve výškách nad 5500 m), samozřejmě závisí na aktuálních sněhových a ledových podmínkách a v neposlední řadě i na pravděpodobnosti přežít osudný pád. Tato pravděpodobnost závisí od expozice svahu tj. možného pádu a přeletu nad kolmou skalní stěnou, na rozmístění skal na spodu žlabu, který zrovna vymetáme atd.
ZÁVODNÍ SKIALPINISMUS
Toto odvětví přitahuje většinou soutěživé typy podezřele masochistických sklonů.
Podstatou je absolvování celodenní popř. vícedenní překrásné túry spojené s extrémním lyžováním v co nejkratší době, většinou s výhledem omezeným na konce lyži závodníka před vámi a akutním nedostatkem kyslíku po celou dobu závodu.

V Evropě existují 2 systémy:

RALLY SYSTÉM
Na absolvování celé tratě je stanoven časový limit + trestné body za překročeni, trať zahrnuje speciální bodované discipliny jako je slalom nebo sjezd a časovka – kratší výstup v co nejkratším čase. Tento systém upřednostňuje dobré sjezdaře jelikož tato disciplína je nejlépe hodnocená. Zbytek tratě, kromě časovky není nutno jít na doraz.
Tento systém velmi ztrácí na popularitě a jednoznačně převládá:

SYSTÉM START – CÍL
Tady je to už jasné, absolvujeme celou trať na doraz. Trať je značená, obsahuje výstupy na lyžích i na mačkách, sjezdy zajištěné v případě nutnosti fixním lanem atd.
Zde je základ dobrá kondice, zkušenosti a samozřejmě umění lyžovat v neupraveném terénu. Dobrá etapa má převýšení kolem 2500 m, čas nejlepších je pod 3 hodiny.

Nejvíce provozovaný je skitourning, tomu se věnuje 99% lidí, kteří skialpinismus provozují.

Nezbytný je z hlediska vaší bezpečnosti stejně jako ve freeridu lavinový vyhledávač, bez toho bychom na túru nedoporučovali vůbec vycházet. V dalším odstavci si řekneme co by mělo tvořit vybavení pro skialpinistickou tůru. Jak v neledovcovém terénu, tak na ledovci:

Příklad výstroje  pro lehkou denní túru bez ledovce:
Batoh cca 30 l, náhradní oblečení, lavinový vyhledávač nošený na těle, lopata, lékárna včetně píšťalky a AL folie, náhradní pásy, čelovka, kompas, mapu,jídlo a pití, brýle, krém na opalování a mobil s číslem místní HS v paměti.

Na ledovec dobalujeme :
lano, úvazek, šrouby do ledu, prusíky, smyčky a karabiny, podle potřeby cepín a mačky.

Vícedenní túry :
navíc spacák, karimatka, vařič, jídlo. Stan není nutný, lze postavit zahrab s úspěšným využitím lyži a hůlek jako stropní konstrukci, přes kterou přetáhneme kus šusťáku.

Je dobré mít alespoň základní znalosti pohybu v zimních horách, na ledovci. Znát rizika lavinového nebezpečí. Zvládat používání lavinového vyhledávače… atd.
V případě, že tyto zkušenosti a znalosti nemáte je dobré absolvovat základní kurz pohybu v terénu s horským vůdcem, který vám rád vše potřebné vysvětlí nebo túru odvede.

Pozor – lavinový vyhledávač a mobil nejsou garanci nesmrtelnosti.

Je dobré mít kvalitní pojištění.

—————

Zpět