Skály na Mužském

15.10.2009 10:34

Nedaleko Turnova, uprostřed náhorní pískovcové plošiny se krátce zvedá třetí nejvyšší vrchol CHKO Český ráj- čedičový vrch Mužský (463 m.n.m.).
Vrch je obklopen skalními oblastmi Valečov, Drábské světničky, Příhrazy a Příhrazská údolíčka. Lezecky nejcennější jsou Příhrazy a Drábské světničky. Zatímco Drábské světničky působí jako celistvá skalní hradba mohutných skalních bloků (dobře viditená z dálnice Praha - Turnov), Příhrazské věže jsou rozesety v několika údolích a kaňonech. Největší dominantou oblasti a možná i celého českého ráje je geologický skvost- věž Kobyla.
R.O. Bauše o ní ve svém prvním horolezeckém průvodci napsal: „Kobyla - fantastický skalní útvar v pískovcových skalách zcela ojedinělý. Má podobu obrovské hokejové hole, nebo kobylí hlavy. Tento asi 40 metrů vysoký kyj jest na všech stranách převislý a do nedávna byl považován za nelezitelný. První cestu našli němečtí, druhou čeští lezci z Turnova. Obě jsou krajně těžké a exponované.“
Momentálně na Kobylu vede pět cest a tři jejich varianty. Všechny jsou v krajní obtížnosti VIIb-IXb. I dnes, v době dokonalého lezeckého materiálu a speciálních lezeckých bot, vyžaduje výstup od lezců dobrou lezeckou techniku a výbornou fyzickou kondici.
PŘÍSTUP:
Z dálnice Praha- Turnov sjedeme u Březiny na vedlejší silnici Mnichovo Hradiště- Turnov. Ve směru na Turnov po 200m odbočíte na Olšinu. Tato vesnice je výchozím místem na Drábské světničky. Pokud chcete navštívit Příhrazy, pokračujte po vedlejší silnici Mnichovo Hradiště-Turnov ještě dále okolo rybníka a dejte se první odbočkou doprava na Žďár. Na začátku vesnice Žďár vpravo odbočkou do Příhraz. Zaparkovat můžete na parkovišti u koupaliště.
HISTORIE:
Tato oblast zůstávala německými lezci dlouho opomíjena. Probádána byla až roku 1927 a 1928. Čeští lezci začali oblast navštěvovat od roku 1932. Členové Klubu alpistů českých nejprve pouze opakují německé výstupy. Ve 40. létech vzniká řada nových prvovýstupů a je postupně dosaženo většiny významných vrcholů (Sloup, František, Soudek…) V současnosti je v obou oblastech vylezeno něco kolem tří stovek věží a masivů.